KARJERAS NEDĒĻA 2023

 

 Karjeras Nedēļa 2023 laikā, Ķekavas vidusskolā tika aizvadīts pasākums “Vecāki ienāk skolā”, kad dažādu profesiju pārstāvji stāstīja par darba ikdienu, runāja par darba un mācību priekšmetu saikni un nepieciešamajām zināšanām, bet tas nenozīmē, ka tālākizglītoties nav nepieciešams. Laiki mainās un ir strauji jāspēj pielāgoties jaunajām tehnoloģijām, tendencēm un darba prasībām, jo ik dienas tiek “lauzti” stereotipi par sieviešu un vīriešu profesijām.

Pie 5. klases bērniem atnāca vadītājs no Sadales tīkls, kura prezentācija noslēdzās ar zināšanu atkārtošanu par elektrodrošību. Kā otrais, savu profesiju prezentēja tētis tetovētājs ar paraugdemonstrējumiem kurš atbildēja uz vismaz 50 dažādiem bērnu un skolotāju jautājumiem. 

Pie 6. klašu skolēniem ieradās-Energoefektiviātes vadītāja un sociālais darbinieks no Ķekavas dienas centra.

Pie 7. klasēm viesojās- Smagās automašīnas vadītājs, tirdzniecības pārstāvis/veikala vadītājs un tipogrāfijas pārstāve.

Pie 8. klases jauniešiem ieradās LightSpace technologies speciālists (papildinātās realitātes brilles) un dzirdēja stāstījumu par veiksmīga biznesa veidošanas iespējām skaistumkopšanā.

9. un 10. klašu jaunieši saprata kā ir stādāt par policistu, kriminālo izmeklētāju, elektroinženieri, dažādās būvniecības profesijās, mežsaimniecībā, loģistikā, transporta firmā, kā būt kokvedējam un juristam.

Bet 12. klašu jauniešus aizrāva IT speciālistu pāra stāstījums par to kā mūsdienās no pārtikas tehnologa kļūt par datu analītikas/ inženierijas un vizualizācijas speciālisti. Lūšu pāris minēja, ka tehnoloģijas ir sastopamas itvisur- izglītībā, medicīnā, tirdzniecībā, radošajās nozarēs, lauksaimniecībā, ražošanā, aviācijā un pat enerģētikas jomā. Lai veiksmīgi darbotos IT jomā nepieciešamas daudz dažādas mācību priekšmetos apgūstamās zināšanas- STEaM priekšmeti, ekonomika, biznesa vadība, grāmatvedība, angļu valoda un pat dizains.  

Prasmes, kuras nepieciešamas visās profesijās, jaunieši akcentēja: komunikācijas prasmes, spēju loģiski un pārliecinoši sevi, savu ideju prezentēt, kā arī pastāvēt par savu viedokli to argumentējot. Ir jāpiemīt drosmei analizēt, kritiski izteikt viedokli un spriest par notiekošajiem procesiem, jāspēj ieviest pārmaiņas un būt elastīgiem. Darba devējs neturēs darbā cilvēku, kas nesniedz uzņēmumam nekādu pievienoto vērtību, jo mehāniskas darbības var veikt arī robots.

Ļoti, ļoti patika stāsti par profesijām un vecāku personīgo pieredzi, kā arī nozīmīgas un svarīgas bija viņu atziņas, kuras iedvesmoja. Skolēni raksta: “Gandrīz lielākā daļa, kamēr mācās skolā,  nezina ko viņi darīs nākotnē. Tas esot normāli.

Laba izglītība nenāk viegli un ātri, tas ir ilgstošs, neatlaidīgs un pacietīgs darbs – mācīties.

Pirms sāc mācīties ir jāapskatās, kādu darbu ar iegūto izglītību varēs strādāt un vai tas mani apmierina. Bet ir vērts riskēt, jo darba izvēle nepārtraukti mainās.

Tā ir liela dāvana strādāt tādu darbu, kas tev patīk.

Vajag kontaktēties ar draugiem, nevajag baidīties no kļūdām, bet no tām mācīties.

Ir jāiet un jāmēģina, jāriskē sākt kaut ko darīt no jauna, nevajag baidīties. Nekad nav par vēlu mainīt profesiju. Ir daudz dažādu darba iespēju. Visu laiku var izmēģināt kaut ko jaunu. Vajag pieņemt lēmumus, nebaidīties meklēt, iet un darīt. Jābūt drosmīgam.

Nav obligāti jāpaliek vienā amatā, ja tev tas amats nepatīk. Jābūt drosmīgam pamēģināt ko citu, jo, ja nepamēģināsi, nezināsi. Galvenais ticēt sev. Nav muļķīgi uzdot stulbus jautājumus.

Pelnīt labu algu var arī ar 9 klašu izglītību, tikai ir jāgrib strādāt un jābūt vēlmei nepieciešamo darba gaitā piemācīties klāt. Jācenšas atrast nozari, kas tev patīk un ko tu vari uzlabot sevī. Ja divi cilvēki grib uzsākt savu kompāniju, vajag, lai abi cilvēki ir gatavi ieguldīt līdzīgu darba apjomu.

Ēnošana ir lielisks veids, kā tu vari izmēģināt profesiju, novērot darba ikdienu.

Nevajag aizrauties ar atkarības vielām, pārkāpt likumus. Šādus cilvēkus daudzos darbos nepieņem. Ļoti daudz var iemācīties jebkurā profesijā, vienkārši darot. Katra darba pieredze var noderēt citā darbā.”

 

 

 

 

 

Rakstu publikācijai sagatavoja Sanita Āboliņa sadarbībā ar Dainu Šulci

 

  Drukāt